Leaving Holland part Japan


 Japan! Het land van mijn dromen. Vanaf ik wijsheid ken, wil ik er heen. Eerste instantie om er stage te lopen, tweede instantie om het te zien. Hoe graag ik het wilde. Iedereen zei tegen mij "Japan is te duur voor je, je kan het niet permitteren, eten is te duur, hotels zijn te duur, je zal vergaan van de honger." Dus heb ik deze droom maar uitgesteld. Totdat ik Chiaki en Phil leerde kennen die beide in Japan wonen en mij wijs hebben gemaakt dat het wel redelijk betaalbaar kan zijn, maar toch wel duur.
Eenmaal hier, geloof ik het echt. Japan is echt duur. Eten is gemiddeld even duur - duurder dan Nederland, openbaar vervoer is gemiddeld duurder dan Nederland. Je betaald ongeveer 1 euro per rit, en vaak moet je overstappen. 
 Afgelopen woensdag met Chiaki, mijn vriendin, boodschappen gaan halen; zag ik aardbeien van 1200 yen, dit is ongeveer 11,25 euro! Belachelijk, en je krijgt evenveel als wanneer je voor 5 euro aardbeien in Nederland haalt. Grootste verschil is dat ze altijd zoet zijn, in Nederland kan je vaak de helft van die aardbeien weggooien. 
Ook het "30 euro voor all you can eat sushi concept" kan je in Japan nergens vinden. Nope, sushi kost hier 10 euro voor vier stuks, niet meer, niet minder. Udon noodles, ramen, rijst met vlees of vis, dat kost wel maar vier tot acht euro. En op zich best chill om elke dag te eten. Maar de sushi hier. Wow, de kwaliteit is geweldig. Zelfs sushi uit de supermarkt is minstens 10 keer lekkerder dan die in het restaurant in Nederland.



In Japan zijn vooral de geïmporteerde merken duur, maar eigen merken zijn ook even duur. Shiseido, Japans make-up merk, kan je overal kopen, maar het is niet goedkoper dan Clinique. Kunnen ze maken want mensen zullen het toch kopen. 
Koop vooral geen bodyshop in Japan want je valt stijl achterover van de prijzen. Een body butter kost normaal in Nederland ongeveer 12 euro, hier 18. Ik ben nog niet in de "merk" winkels geweest. Te veel bezig geweest met sightseeing. En een kleine tube handcrème die ik een keer voor een euro heb gekocht, omdat ik meer dan 20 euro in de Bodyshop had besteed, kost hier...



Yup dat heeft Japan wel. Veeel te zien, veel te doen. Japan is echt mooi, super schoon en geen smog! Ondanks het zo een groot industrie land is.
Wat mij wel opvalt en eigenlijk ook best irriteert is dat Japan nergens vuilnisbakken heeft. Hun afval wordt gescheiden op, brandbaar afval, petflessen en plastiek (je krijgt hier overigens bijna nooit - nooit een glazen fles, en als je dat wel krijgt wordt dat ook apart gezet), maar alles staat in het Japans.. En los daarvan heb je om de 2 kilometer vuilnisbakken. In Nederland heb je overal vuilnisbakken, toch is het altijd vies. Hier is het super schoon en nergens vuilnisbakken. Ook is het verboden om op straat, in parken of andere publieke plekken te roken, maar in de meeste restaurants mag het wel. Hoe vaag is dat? Japan is precies zoals ze schrijven.. Omgekeer en van rechts naar links.

Japan heeft super lekker eten. Met vier, drie Michelin ster restaurants, scoort Japan het hoogste van de wereld. Er is in Tokio een restaurant met plek voor maar 7 mensen, een wachtrij van 3 maanden en als je eindelijk aan de beurt bent kost een stuk Sushi 100 euro.. Are you kidding me?? Maar het is waar!
Japan is rijk, super rijk en allemaal dankzij henzelf. Het is zo raar! Afgelopen zomer in China, heb ik elke dag voor drie euro een maaltijd van een olifant gegeten. Nu betaal ik het driedubbele voor de helft. Zo vreemd. Die mensen hier zijn super modern, erg vriendelijk, altijd enthousiast, iedereen wil je helpen, maar niemand spreekt Engels. En toch kan kan ik met ze communiceren, handen voeten ogen liplezen en wat zij doen is vooral heel hard terug praten, in de hoop dat ik dan wel Japans versta. Grappig. Die mensen hier zijn ook echt eerlijk. Na mijn ervaring in Shanghai, waar mijn iPhone is gejat en ik werd gedwongen om een neppe Louis Vuitton tas van 125 euro te halen, ben ik echt verbaasd dat er Aziaten bestaan die wel eerlijk zijn. En dan ook nog eens veel eerlijker dan de gemiddelde Nederlander. 

xoxo-




No comments:

Post a Comment